זיכרונות מבית הכנסת מהרש"ל / שרה ברנע

בשבתות אבי היה הולך להתפלל בבית הכנסת הגדול. טובי החזנים שרו שם – קוסביצקי, סירוטה ואחרים. אני הייתי מתלווה אל אבא במקום הבן האהוב שנפטר. קולותיהם הצעירים והצלולים של נערי המקהלה ליוו את שירתו של החזן. בעת ברכת הכוהנים אבי היה מכסה אותי בטליתו, ואני ניסיתי להציץ בנעשה מסביב. התפילה והמעמד השרו עלי מסתורין והיו לזיכרון מרגש. אבי הסביר לי שהאנשים אשר עלו לתורה התחייבו לתרום לבית הכנסת. הכיצד? הלוא בשבת ובחג חל איסור להזכיר אפילו את המילה 'כסף'. הפתרון שנמצא היה פתקאות: בפינותיהן היו רשומים סכומים שונים של כסף, והתורם היה מקפל את הפינה "המתאימה לו". בימי חול הגבאי היה גובה את התרומה שהתחייבו לתת. אבי היה חוזר בבית על שירתם של החזנים המפורסמים. קולו היה עמוק למרות מבנה גופו הרזה. הוא הסביר לי את תוכן התפילות ואת הצורך לחזור לעתים פעמיים-
שלוש על מילים לשם הדגשה וחיזוק של הנאמר. בית הכנסת הגדול היה המוצג המיוחד והנדיר של העיר היהודית. יחד עם הבתים האחרים נמחק מעל פני האדמה. כיום רק שני לוחות המוצבים שם מעידים על קיומה של העיר היהודית באזור הארמון.
לוחית זו מוצבת במדרון הארמון במקום שהיה בו בית הכנסת. בסמוך לה עובר כביש מהיר בן שלושה מסלולים לכל כיוון. לחולפים ביעף בכביש המהיר קשה לראות את הכתוב על האבן אשר מתמזגת באדמה שסביבה. הכביש המהיר משנה לחלוטין את מראה האזור היהודי שהיה שם. אלה שעדיין יודעים, זוכרים ויכולים לספר נעלמים עם הזמן. רק הפעילות המבורכת של אנשי
'ברמה גרודזקה -תיאטר NN ' בראשותו של תומש פייטרשביץ' מסייעת בהחייאת הקיום היהודי בלובלין של לפני המלחמה ובהנצחתו. אני בת 'דור ראשון לשואה'. עד היום אני זוכרת את הדרך שאבי ואני היינו עושים בחגים ובשבתות כדי לשמוע את טובי החזנים ואת מקהלת הילדים. כל שאני יכולה לעשות היום הוא להצביע על המקום ולומר: "כאן היה", "אני זוכרת".

לוחית זיכרון במקום שהיה בו בית הכנסת. על הלוחית רקוע תבליט ביה"כ במבט מלמעלה The memorial plaque commemorating the place where the Maharshal Synagogue once stood

כתיבת תגובה

