מכתבים ממחנה פלוגפלאץ

גיליון מס 41 שנת 2005

יחיאל ויצמן כותב מכתבים לאשתו מלכה

לובלין 1942

פלוגפלאץ היה מחנה עבודה, שגבל מצדו הצפוני בגטו מיידן-טטרסקי, ומצדו המערבי היה צמוד למסילת הרכבת של לובלין. האסירים היהודים הועסקו בו במיון הרכוש היהודי השדוד ושליחתו לגרמניה.
בין עובדי הכפייה במחנה היה יחיאל ויצמן. חיליק. חיל.
אשתו הצעירה מלכה לבית אקרמן הסתתרה באותו זמן יחד עם חברתה מינדל בלובלין, ברחוב קלינובשצ'יז'נה, בעליית הגג של פולני בשם טַדֶק זֶ'ימְבָּה.
טדק העביר מכתבים ממלכה ליחיאל דרך עגלון פולני שהיה מביא אספקה למחנה. באותה דרך שגרו יחיאל ושתי אחיותיה של מינדל ידיעות לטדק. לפעמים שלחו גם מטבעות או תכשיט, שמצאו תפורים בתוך בטנה או מכפלת של מעיל. לא הכל הגיע.

ממחנה פלוגפלאץ כתב יחיאל מכתבים אל מלכה אשתו.
שניים הגיעו.
המכתבים נכתבו על פיסות נייר תלושות מכל הבא ליד. יש כאן דף שנקרע מרומן צרפתי, ודף אחר שנראות בו בבירור המילים מספר בראשית – "לך לך".
"אוהב אותך לעולמים" – כך היה חותם על הניירות הקרועים ששיגר אליה.
"לעולמים" נמשך זמן קצר מאד. אסירי פלוגפלאץ הוצאו להורג בנובמבר 1943.

יחיאל ויצמן לא שרד.
אשתו מלכה נצרה את פיסות אהבתו המיוסרת כל ימי חייה.
בתה יהודית מאיר הביאה למערכת "קול לובלין" את המכתבים האלה עם הסיפור שכתבה בעקבותיהם "המחברת".

נטע ז'יטומירסקי אבידר

 

מכתב ראשון:

כמו שכתב מיצקביץ: "להעריך אותך ידע רק זה שאותך איבד".
יקרה שלי, כל כך ביקשתי מאלוהים שלא יפרידו בינינו.
תמיד כשחיבקתי אותך והרגשתי את חום גופך הנאמן – רק על זה חשבתי.
חשבתי, אך לא אמרתי לך. אנא, אל תזקפי זאת לחובתי.
אהבתי אותך, עדיין אוהב, ומחכה רק לרגע שאוכל לשמוח אתך ביחד, ולומר לך את אשר לא אמרתי.
יקרה שלי, החזיקי מעמד ככל שתוכלי. הצילי את עצמך ככל האפשר. המשיכי לקוות, וכשם שעד עכשיו עזר לנו אלוהים בכל צרה – כך ימשיך לעזור לנו.
יקרה שלי, כתבי לי עד איזה שעה מותר לפולנים לשהות בחוץ (שעת העוצר).
אנא, עני לי מיד.
דרישת שלום למינדלה. מסרי לה שאמא שלה הייתה חולה והחלימה.

ד"ש חמה לטדק. כתבי מיד.
מבעלך האוהב אותך לעולמים –
ח י ל .

 

מכתב שני:

אשתי היקרה,
את מכתבך קיבלתי. – – –
– – – מה ששלחתי עם גונשאק היה מיועד לשתיכן. אלמלא מעל באמוני ולקח את המשלוח לעצמו, זה היה יכול להספיק לכן לשלושה חודשי כלכלה.
חבל שאין בינינו קשר טוב יותר, ואז אולי ט. יכול היה לפגוש אותי ליד בית המרחץ.
יצאתי והסתכלתי כל הזמן כדי לדחוף לו את המשלוח.
האם את מתארת לך איזה סיכון לקחתי על עצמי כדי להוציא את זה ואחר כך להכניס בחזרה.
ואז פגשתי את גונשאק, והייתי חייב לסדר זאת איתו. ליבי אמר לי מיד שהוא לא ימסור לכם את המשלוח, אבל לא הייתה לי ברירה והייתי חייב לדחוף את זה לידיו.
כן, יקירה, את יכולה לתת למינדלה לקרוא את מכתבי. – – –
– – – צריך לחפש בכל העולם מישהי שתהיה כל כך נאמנה לנו כמו אסתר (אחותה של מינדל). היא נמצאת אתי במחנה ואנו מתחלקים בכל.
יקרה שלי, שמרי היטב על חייך בתקופה קשה זו שלא תמשך עוד הרבה זמן. לימדו מאתנו כיצד לחיות יחד. אני, אסתר וחייקה מוכנים לתת את חיינו זה למען זה.
יקרה שלי, כבר כתבתי לך: אנו חיים בגיהנום.
כל יום שאנחנו שורדים נמשך שנה, החיים כבר נמאסו עלינו ואין חשק לחיות.
בנוסף לכך, אני כל כך מתגעגע, כל כך רוצה לראותך.
אני רוצה לחיות כדי להביט בך.
העונש עבור מסירת חתיכת לחם הוא מוות, ואני הסתכנתי בלי לומר מלה, ועשיתי כל מה שיכולתי ולא נתתי לאחותה של מינדל למות מרעב. אמרי למינדל שלא תחשוב, שהסתכנתי כדי לקבל תמורה כלשהי. לא. עשיתי זאת כי הרגשתי כמו אח שלה. כי אצלנו חיים מרגע לרגע, ואחד עושה הכל עבור חברו.
אם מדי פעם היא נתנה לי משהו זה הספיק לנו רק לכמה ימים ונשארנו רעבים. ביוקר השורר כאן לחם עולה 1000 זלוטי. – – –
– – – את הלוא יודעת מה זה,
ואינך יכולה לתאר לך איך זה במחנה,
במקום שאדם יושב בו ללא פסק דין,
ויודע שהמוות מחכה לו,
והוא נידון למוות.
לכן אני מחפש דרך להיות אתך יחד, יקירה, אבל אינני יודע אם אצליח. הלוואי והייתי יכול לדבר אתך פנים אל פנים.
יקרה שלי, כתבי לי מה נשמע אצלכם, כי אני דואג פן קרה משהו. אני מבקש ממך, אל תעצרי את תשובתך וכתבי לי מה עלי לעשות. האם את רואה איזה מוצא בשבילנו? אני מבקש ממך, כתבי לי מייד על הכל בהרחבה.
יקרה שלי, אני שולח לך 5 רובל זהב. אצלנו ערכם 100 זלוטי.
דרישת שלום לט. (טדק). אמרי לו, שיעשה מאמץ לראות אותי.

מבעלך האוהב אותך לעולמים –
ח י ל .

תרגמה מפולנית: יהודית מאיר
בתה של מלכה (אקרמן-ויצמן) זיסקינד

מחשבה אחת על “מכתבים ממחנה פלוגפלאץ

  1. פינגבק: מחנות – תוכן עניינים | קול לובלין

להשאיר תגובה

